Welcome on the Swedish adventure!

Pictures about the Swedish adventure can be found in the menu above or HERE.

Our accomodation until 15th february:

Sockenvägen ***
Stockholm, Zweden

Grotere kaart weergeven

Warning: Undefined variable $alog_string in /customers/9/7/c/ardejong.nl/httpd.www/stockholm/stock_main.php on line 67

Friday 08:30 04-02-2011
De grote reis noordwaarts!

Bekijk de fotos! Op vrijdagochtend 4 februari 2011 was het dan zover; het tbk-afstudeer-avontuur ging beginnen! Joppe was bij mij in Leeuwarden blijven overnachten zodat we nog de avond ervoor het avontuur konden inklinken na de laatste puntjes op de i. Dachten we het vertrek te kunnen bespoedigen met Joppe zijn verblijf in Leeuwarden... Helaas, eerst complicaties met Hi moeten oplossen, dank Hi klantenservice.. not. Na alles geregeld te hebben en telefoon terug te hebben gebracht (welke ik de dag daarvoor had aangeschaft) konden we vetrekken. Echter.. zou er toch eerst een bezoekje aan de Poiesz moeten worden gebracht, want: alcohol is duur is Zweden en Poiesz had een mooie aanbieding, namelijk: Sonnema Berenburg! Gevolg: Joppe en Arnoud waren nog twee dozen Beerenburg rijker! Na de auto bepakt te hebben met andere belangrijke bagage was het dan zover; 10:30 we hebben afscheid genomen van Bertjan & vriendin en hebben koers gezet richting Hamburg (Dtsl). De hele heenreis hebben we alleen maar regen gehad, erg vervelend wanneer je niet op zoab wegen rijdt! Rond 16:45 kwamen wij aan bij Puttgarden, de veerbootterminal van de veerboot tussen Duitsland en Denemarken. We hebben een 20 minuten moeten wachten totdat we, met de auto, de boot op konden. Op de boot wat gegeten te hebben meerdde de boot alweer af in Deense wateren.. we waren in Lolland, Denemarken! Het volgende doel was Malmö, via internet hadden we hier een formule 1 hotel gevonden, om te gaan overnachten en het tweede deel van de reis de volgende dag te hervatten. Om in Malmö te komen zijn we langs Kobnhavn (Kopenhagen) gereden, over de langste brug (van Europa) over water. (Wiebe: helaas heb ik het "twisted" kantoorgebouw niet gezien, te donker waarschijnlijk) Na de brug was het nog een klein stukje noordwaarts. In Malmö aangekomen hebben we een kamer kamer kunnen bemachtigen bij het formule 1 hotel. Het geluk was dat wij aan de Mac-Donalds-kant van het hotel zaten, dus... gratis internet! Na, via de social network, vrienden op de hoogte gesteld te hebben zijn we gaan slapen.

Saturday 09:15 05-02-2011
De grote reis noordwaarts - deel 2!

Bekijk de fotos! Na een prima nacht slapen hebben, hebben we weer plaatsgenomen in de kuipstoelen gewapend met Joppe zijn Desire met Sygic welke ons de weg leed. Met alle lekkernij die wij van Joppe zijn moeder hadden gekregen waren wij ook nu weer prima voorzien van proviant voor onderweg, bedankt! Het eerst volgende doel van deze reis was Helsingborg. Het grote voordeel van Zweden is dat het land min of meer voorzien is van twee grote snelwegen die naar het noorden leiden: één naar het oosten en (verrassend) de andere naar het westen! Bij Helsingborg de afslag naar rechts genomen te hebben, waren we onderweg naar Jönköping. Bij deze plaats, aan de rand van het grote Vättermeer, aangekomen werd Stockholm aangegeven op de borden. Naarmate we meer noordelijk kwamen constateerde wij, tot grote blijdschap, dat het landschap steeds witter werd! Weg met de vieze nattigheid, welkom sneeuw! Via streetview van Google Maps hadden wij gezien waar wij de snelweg moesten verlaten om bij het hotel te komen waar wij de eerst twee weken zouden verblijven. Dit ivm een appartement welke voor ons geregeld was nog niet direct beschikbaar was. We hadden om 14:30 afgesproken bij het hotel voor de overhandiging van de sleutel dus waren we om 14:15 in Stockholm om ons intreedde te nemen in het hotel appartement. (zie ook foto's)

Tuesday 15:30 15-02-2011
Moving to the new appartement!

Bekijk de fotos!

Dinsdag de 15de februari; het was zover! We gaan Slagsta verlaten,op naar een betere plek! S'ochtends zijn we volledig bepakt naar het werk gegaan om vervolgens s'middags samen met de secretaresse naar het nieuwe appartement te rijden in de buurt Enskede (spreekt je uit als "Enguede").

Het nieuwe appartement is redelijk vergelijkbaar met de Valeriusstraat in Leeuwarden. De voorzijde kijkt uit op een sportveld en door het achterraam (keuken) is the Golbe te zien. De buurt kenmerkt zich door de vele gezinnen die hier wonen, met vele vrijstaande huizen. Erg mooi gezicht de vormgeving van de huizen hier, zeker nu de sneeuw er ligt, dit accentueert de vele kleur van de huizen nog weer wat meer. Zoals al eerder genoemd zijn de huizen in Stockholm vaak ruim opgezet met veel groen er tussen, dit zorgt er voor dat je helemaal niet het gevoel hebt dat je in zo'n grote stad zit! Enskede is ook voorzien van de nodige bossen, deze zijn erg mooi voor hardlopen (erg stimulerend om te blijven lopen, zo veel te zien). We hebben het grote voordeel dat het metrostation hier op steenworp-afstand zit dus we kunnen prima door de stad reizen.

Wat betreft de woning zelf, we hebben de bewoonster nog net ontmoet voordat zij zelf met koffers door de deur vertrok. Zij heeft ons alles uitgelegd en laten zien hoe en wat. Al snel naar haar vertrek hebben we onze spullen uitgepakt en de draai al kunnen vinden. Het is een prima woning met een mooie keuken, de sanitair is niet bijzonder (zoals bad/douche) maar daarvoor hebben we de jacuzzi, de douche in de kelder. ..en tot onze grote verbazing ook een sauna, heerlijk na een dag skieen of voor het uitbrakken! :) Al met al een grote vooruitgang en een prima plek

Sunday 12:00 27-02-2011
Skiën in Flottsbro te Stockholm!

Bekijk de fotos!

Alle zondagen hebben tot nu toe in het teken gestaan van sporten. De eerste zondag zijn we wezen hardlopen (hetzij doordat we brak waren of door sportief verstand) langs een meer vlakbij het appartement, tweede wederom en de derde door de wijk van ons nieuwe appartement.

Maar vandaag eens wat anders, namelijk skiën bij één van de skislopes van Stockholm zelf! Er kan worden geskied op twee locaties in Stockholm, wij zijn naar Flottbro gegaan welke iets verder weg is (10km) maar langere afdalingen (ca. 700m) heeft dus interessanter. We waren zaterdag de stad in geweest voor laatste ski-uitrustings benodigheden dus na het huren van skis en schoenen konden we zo de piste op. Na de eerste stoeltjeslift gepakt te hebben kwamen we bovenaan de heuvel waar bleek dat we alleen maar "rode" smaken hadden.. voor Joppe de schrik van zijn leven aangezien dit voor hem de eerst dag op skis was, heel logisch! Bovenop de heuvel te staan was er een erg mooi uitzicht, het was verbazend hoe groot deel van Stockholm tussen de bomen verdween door al het groen in de stad zelf. Hoe dan ook, we moesten naar beneden dus begonnen bij het begin les 1: altijd pizzapunt formatie! les 2: gebruik gewicht om bochten te maken. Uiteraard is dit makkelijker gezegd dan gedaan, zodoende dat de eerst afdaling veel pionieren was. Gelukkig konden we via de (net genoment) rode piste een "kinder garten" bereiken waar wat makkelijker geoefent konden worden op het maken van bochten zonder direct een hoop snelheid te maken. Na veel voordoen, instructies en vaak oefenen heeft Joppe het erg snel onder de knie gekregen en konden we aan het einde van de dag meerdere malen netjes van de rode piste af! Afsluitend met een sauna en jacuzzi thuis was het een perfect geslaagde dag!

Sunday 14:00 06-03-2011
Skieen @ Hammarbybacken, Stockholm!

Bekijk de fotos!

Het was weer zondag dus tijd om weer te gaan sporten! Gezien de mogelijkheid er is: wederom de latten gepakt, ditmaal op weg naar Hammarbybacken, Stockholm! Hammarbybacken is één van de drie dichtbij gelegen ski"gebieden" in stockholm met een funpark en een drietal afdalingen: rood, zwart en blauw.

Na beetje bijgekomen te zijn van de nachtelijke avonturen kwamen we om twee uur daar, na ski's en schoenen geregeld te hebben zijn we omhoog gegaan met de ankerlift. Bovenaan de heuvel aangekomen heb je een mooi uitzicht over de stad, zie ook foto's. Vanaf de heuvel was the (Ericsson) Globe goed te zien, dit is de nationale indoor arena welke voornamelijk voor ijshockey wedstrijden wordt gebruikt, hier wonen wij dichtbij. De eerste afdaling is altijd weer even wennen maar ook vandaag hebben we beide veel kunnen skien. Joppe pikt het snel op en vordert ziender ogen.

Tot onze grote verassing was er vandaag de mogelijkheid om te gaan springen.. Ik had het al een keer met Bertjan over gehad na het zien van televisiefragmenten dat het springen met een dergelijk kussen eigenlijk wel heel erg leuk zou zijn en een prima mogelijkheid is om voor de eerste keer te proberen aangezien de kans erg klein is dat je letsel op loopt! Dus, tsja, ik zou en moest het toch een keer proberen... (op YOUTUBE staat nog één van eerdere poging) (is hier rechtsonder toegevoegd)

Friday 21:00 11-03-2011
Allt for sjön: international boat show

Bekijk de fotos!

Na een erg drukke week was het vrijdag aan het eind van de dag weer tijd voor wat ontspanning! Ook omdat dit jaar BootHolland in het WTC Leeuwarden aan mij voorbij gaat, moest er toch de nodige watersport behoefte gestilt worden.. zodoende dat we met Andreas (Zweedse student die we hebben leren kennen via Olaer) naar de boat show zijn geweest in Stockholmsmässan om wat boten te bekijken.

Het opvallende is dat men hier veel meer met motorboten vaart dan zeiljachten, dit zal waarschijnlijk ook vanwege de structuur van de kust zijn: op de kaart is namelijk te zien dat hier heel erg veel eilanden voor de kust liggen. Men gaat hier veel met motorbootjes naar eilanden (sommige met vakantiewoningen) om te barbequen of vissen. Zodra het weer wat beter wordt staat dit ook in onze planning! Gelukkig was het op de expo niet alleen maar bootjes en hebben we ook de nodige zeilboten gespot. Erg leuk om te zien alleen nog even hard sparen!

Nu genieten van het weekend, even bijtanken!

Sunday 20:10 11-03-2011
Refill weekend

Bekijk de fotos!

Afgelopen weekend stond in het teken van rustig aan doen, bijtanken.. dus beide dagen heerlijk uitgeslapen! Uiteraard kan je hier niet niks doen dus zijn we er wel even op uitgeweest; zaterdag eerst naar bij een kapper langs geweest om een afspraak te maken voor mij, daar konden we een uur later terrecht dus in de tussentijd zijn we naar de Ericsson Globe geweest tegenover de kapsalon. Hier is, naast de arena zelf, ook een groot winkelcentrum. Dit resulteerde in een paar nieuwe schoenen en een statief voor mijn nieuwe SLR camera!

Na de een uitdagende knipbeurt en weer (nog;) korter haar te hebben, zijn we s'middags wederom verder gegaan met onze ontdekkingstocht in hartje Stockholm. Ditmaal zijn we naar Skeppsholmen, Kastellholmen en Kungstragarden geweest. Dit zijn twee eilanden welke vroeger dienden als marinebasis, tegenwoordig is er een musuem en zijn er allerlei padden langs het water waar je prima wandelingen kunt maken en bootjes kan kijken.

Om bij het bovengenoemde stadsdeel te komen maken we gebruik van de metro (eigenlijk vervoersmiddel nummer één hier), echter is deze lijn erg bijzonder! Los van dat het de diepste ondergronds liggende lijn is, heeft deze lijn de mooiste metrostations, zeker de moeite waard om even te bekijken! (klik Globe foto voor meer foto's)

Zoals verteld had ik een nieuw statief gekocht, al een tijdje had ik wat rondgekeken maar afgelopen zaterdag kwam ik een leuke aanbieding tegen bij de Expert in Stockholm. Bij de koop van het statief waren er twee keuzes waarop het prijsverschil te groot was voor de functionele verschillen, echter na de goedkopere besteld te hebben bleek deze niet meer in doos aanwezig en heb ik de duurdere voor de lagere prijs kunnen krijgen, leuk meegenomen. (...nu kan ik de camera maar liefst nog 15cm hoger zetten! ;) De intentie van deze aankoop was het maken van foto's met langere sluitertijd, zodoende was aan het spelen geweest! Zie hier RANDOM foto's.

Het weekend zit er ondertussen op dus we gaan weer een uitdagende week tegemoet bij Olaer!

Sunday 13:00 10-04-2011

Op naar het National Park Tyresta!

Bekijk de fotos! Na een geslaagde avond op een Internationaal feest hier in Stockholm was het tijd om de resterende alcohol eens eruit te gaan zweten! Zodoende zijn we met Sander en Mirjam een hike gaan lopen in Nationaal Park: Tyresta! Dit is een nationaal park in Haninge en Tyresö in de provincie Stockholms län, het park is maar liefst 19.7 km² met een natuur reservaat er omheen van 27 km²! Helaas in 1999, is bijna 10% van het park verwoest door een grote brand, gelukkig, nu 12 jaar later, was hier nog erg weinig van te zien. Doordat het gebied zo groot is kun je er prima hiken en je kunt zelfs overnachten in het park bij de verspreide kampvuurplaatsen.

Doordat iedereen wat moeizamer kon opstaan en nog last had van een kleine hangover, was het tijd om de gemoederen wakker te schudden en jawel, door een actieve uitdaging aan te gaan! In onderstaand kaart is te zien welke route wij hebben gelopen, uiteindelijk hebben we een hike gelopen van 9.28km in 2:43:28 minuten (waarvan 1:23:21 bewegingstijd) met een gemiddelde snelheid van 3.41km/uur terwijl onze gemiddelde bewegingssnelheid 6.68km/uur is, toch best netjes! Net als vroeger (broertjes van der Heide ;) ) werd er weer naar de nodige uitdagingen/avonturen gezocht tijdens onze hike, zodoende ook nu weer ditmaal vaak water-gerelateerd. Uiteraard vond Sander het nog steeds prachtig elkaar proberen te overtroeven door net even over een wat breder beekje te springen of door net even een grotere weg door het moeras te nemen. Natuurlijk ga ik hier graag op in aangezien ik wel van een uitdaging hou en het ook erg leuk vind om Sander uit te dagen.

Resultaat was dat wij beiden natte voeten hadden maar een hoop lol hebben gehad! Door op de foto te klikken van onze tocht kunnen de foto's bekeken worden welke zijn gemaakt tijdens deze hike, deze zijn zeker de moeite waard!

p.s. onderstaand is de log van de hike te bekijken met Google maps!
2011-04-10 15:43 weergeven op een grotere kaart

Sunday 14:00 07-05-2011

De archipel in naar Vaxholm!

Bekijk de fotos! Vandaag was het zover, de zomer deed eindelijk zijn intrede dus reden genoeg om de archipel in te gaan met de boot! Hester (zusje van Joppe) en Jelien (vriendin van Hester) waren deze week op bezoek en waren tot nog toe naar bezienswaardigheden ín Stockholm geweest. Dus aangezien ook het weer mee zat en de archipel een fantastisch mooi gebied is, hebben met zijn allen de boot genomen vanaf het Royal Hotel in het centrum van Stockholm naar Vaxholm.

Vaxholm is een kleine plaats met 10.000 inwoners in de provincie Uppland en is ongeveer 1.6 km² groot. De City of Vaxholm (ook wel de gemeente Vaxholm) telt maar liefst 64 eilanden, terwijl de archipel zelf uit ongeveer 24.000 eilanden bestaat! Kortom een Mekka voor watersporters die er van houden het anker ergens uit te gooien of willen aanmeren bij een van de eilandjes om te gaan barbequen.

Er is een bijzondere regel voor het gebruik maken van andermans eiland, mocht je met de boot aan het rondtrekken zijn dan mag je op ieder eiland overnachten of aanmeren ondanks dat deze wellicht is voorzien van een recreatiewoning. Wettelijk gezien mag je 24 uur op iemand zijn eiland verblijven mits je geen overlast bezorgt. Deze wet maakt het dus erg interessant om er met de boot op uit te gaan voor 1 of meerdere dagen.

Het opvallende in de archipel is dat vrijwel alle eilanden zijn voorzien van vakantiewoningen, men gaat hier veelal met de boot heen aangezien maar een klein aantal met de auto ofwel veerboot bereikbaar zijn. Doordat men zoveel gebruikt maakt van boten als transportmiddel naar hun zomerhuizen, is het hier erg druk op het water met vele speedboten en zeilboten. Echt een geweldig mooi gezicht zoveel water als dat hier is en zoveel mogelijkheden er zijn om te varen. Ook wij zijn varende naar Vaxholm gegaan, al is het met de veerboot.

Bij Vaxholm aangekomen zijn we aan wal gegaan en zijn we via allerlei kleine voetpaden het dorp ingelopen. Doordat men pas na 1912 huizen mochten bouwen welke niet van hout waren gemaakt, heeft het stadje een erg mooi, onderscheidend karakter. Zie ook de foto's HIER. Na een kleine wandeltocht hebben we bij een pitoresk haventje wat gegeten, bootjes gekeken en hebben we heerlijk van het weer kunnen genieten.

Aan het einde van de dag hebben we de boot van 20 uur gepakt en zijn we weer voldaan huiswaarts gekeerd!

Leave a note in the questbook..

Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_connect() in /customers/9/7/c/ardejong.nl/httpd.www/functions/guestbook.php:6 Stack trace: #0 /customers/9/7/c/ardejong.nl/httpd.www/guestbook/comments.php(101): dbconnect() #1 /customers/9/7/c/ardejong.nl/httpd.www/stockholm/stock_main.php(118): include('/customers/9/7/...') #2 /customers/9/7/c/ardejong.nl/httpd.www/stockholm/index.php(46): include('/customers/9/7/...') #3 {main} thrown in /customers/9/7/c/ardejong.nl/httpd.www/functions/guestbook.php on line 6